Ei kiitos
Minua ärsyttää suurissa määrin kaikenlainen mainonta. Enkä nyt puhu sellaisesta normaalista passiivisesta kitinästä, jota esimerkiksi gootit, töissä käyminen ja junassa kännykkään pälättävät idiootit usein aiheuttavat. Mainonnasta seuraa sisäistä levottomuutta ja ahdistusta, koska sitä on joka paikassa ja kaupungissa asuvan on todella vaikeaa välttää sitä.
En oikeastaan ajatellut asiaa näin, kunnes keksin miettiä, miksi esimerkiksi maaseudulla olo tuntuu kummasti levollisemmalta, kun ei katsele televisiota, käytä internetiä tai törmää ulkomainontaan joka kulmassa. Onhan se selvää, että jos eri tahot eivät kilpaile huomiostani jatkuvasti, oloni on huomattavasti seesteisempi.
Vaikka ulko-, lehti- ja televisiomainonta rasittaa minua jo tarpeeksi, kaikista inhottavimmaksi koen sen, kun mainostaja tunkeutuu henkilökohtaiseen tilaani lupaa kysymättä. Tällä tarkoitan puhelinmyyjiä, face-to-face-myyjiä ja niitä sieluparkoja, jotka päättävät tunkea postiluukustani esimerkiksi aikakauslehtien mainoksia. (Jälkimmäisistä tosin pääsee helposti eroon yhdellä puhelulla asiakaspalveluun. Eikä muuten tarvitse edes olla epäystävällinen. Eihän se niiden puhelimeen vastaavien raukkojen syy ole!) Sähköpostispammia minulle ei jostain syystä tule, mutta jos tulisi, lukisin sen tähän listaan myös.
Feissarithan ovat ns. hyvällä asialla ja kuuleman mukaan saavat tällä menetelmällä värvättyä huomattavan määrän ihmisiä tukemaan hyvää tarkoitusta. Joudunkin hieman painiskelemaan itseni kanssa siinä, onko minun henkilökohtainen mielenrauhani oikeasti tärkeämpää kuin lisäväen värvääminen Amnestylle tai Greenpeacelle. Toisaalta odotan kauhulla sitä päivää, kun kännykkäoperaattorit ja lehtimyyjät keksivät ruveta harrastamaan samaa. Kannatan hartaasti sitä, että kaikenmoisille asiakaspalvelijoille (jopa puhelinmyyjille ja feissareille) pitää olla ystävällinen, mutta jos joku riemuidiootti keksii tulla myymään minulle puhelinliittymää matkalla ruokaostoksille, niin vedän pataan varmasti.
Toisaalta minusta on myös täysin kohtuutonta, että minulta vaaditaan jonkinlaista osallistumista (vastaamista, kieltäytymistä, kirjekuoren avaamista) siihen, että milloin mikäkin yritys tai yhdistys haluaa tyrkyttää minulle tuotetta x. Ärsyyntymiseni on mennyt niin pitkälle, että väitän jopa ostavani jonkun tuotteen sitä todennäköisemmin, mitä vähemmän sen mainoksiin olen törmännyt.
Tämä pistää miettimään, kuinka pitkälle tässäkin rumbassa voidaan mennä. Onko mahdollista, että mainonnasta tulee aina vain röyhkeämpää, isompaa, kovaäänisempää ja näkyvämpää? Jos näin käy, kokeeko suurin osa ihmisistä lopulta saman lievän hermoromahduksen kuin tutkijaryhmämme ja lakkaa ostamasta Coca Colaa tai Hennes & Mauritzin tissiliivejä? Se olisi minusta nimittäin hyvin mielenkiintoinen tilanne.
En oikeastaan ajatellut asiaa näin, kunnes keksin miettiä, miksi esimerkiksi maaseudulla olo tuntuu kummasti levollisemmalta, kun ei katsele televisiota, käytä internetiä tai törmää ulkomainontaan joka kulmassa. Onhan se selvää, että jos eri tahot eivät kilpaile huomiostani jatkuvasti, oloni on huomattavasti seesteisempi.
Vaikka ulko-, lehti- ja televisiomainonta rasittaa minua jo tarpeeksi, kaikista inhottavimmaksi koen sen, kun mainostaja tunkeutuu henkilökohtaiseen tilaani lupaa kysymättä. Tällä tarkoitan puhelinmyyjiä, face-to-face-myyjiä ja niitä sieluparkoja, jotka päättävät tunkea postiluukustani esimerkiksi aikakauslehtien mainoksia. (Jälkimmäisistä tosin pääsee helposti eroon yhdellä puhelulla asiakaspalveluun. Eikä muuten tarvitse edes olla epäystävällinen. Eihän se niiden puhelimeen vastaavien raukkojen syy ole!) Sähköpostispammia minulle ei jostain syystä tule, mutta jos tulisi, lukisin sen tähän listaan myös.
Feissarithan ovat ns. hyvällä asialla ja kuuleman mukaan saavat tällä menetelmällä värvättyä huomattavan määrän ihmisiä tukemaan hyvää tarkoitusta. Joudunkin hieman painiskelemaan itseni kanssa siinä, onko minun henkilökohtainen mielenrauhani oikeasti tärkeämpää kuin lisäväen värvääminen Amnestylle tai Greenpeacelle. Toisaalta odotan kauhulla sitä päivää, kun kännykkäoperaattorit ja lehtimyyjät keksivät ruveta harrastamaan samaa. Kannatan hartaasti sitä, että kaikenmoisille asiakaspalvelijoille (jopa puhelinmyyjille ja feissareille) pitää olla ystävällinen, mutta jos joku riemuidiootti keksii tulla myymään minulle puhelinliittymää matkalla ruokaostoksille, niin vedän pataan varmasti.
Toisaalta minusta on myös täysin kohtuutonta, että minulta vaaditaan jonkinlaista osallistumista (vastaamista, kieltäytymistä, kirjekuoren avaamista) siihen, että milloin mikäkin yritys tai yhdistys haluaa tyrkyttää minulle tuotetta x. Ärsyyntymiseni on mennyt niin pitkälle, että väitän jopa ostavani jonkun tuotteen sitä todennäköisemmin, mitä vähemmän sen mainoksiin olen törmännyt.
Tämä pistää miettimään, kuinka pitkälle tässäkin rumbassa voidaan mennä. Onko mahdollista, että mainonnasta tulee aina vain röyhkeämpää, isompaa, kovaäänisempää ja näkyvämpää? Jos näin käy, kokeeko suurin osa ihmisistä lopulta saman lievän hermoromahduksen kuin tutkijaryhmämme ja lakkaa ostamasta Coca Colaa tai Hennes & Mauritzin tissiliivejä? Se olisi minusta nimittäin hyvin mielenkiintoinen tilanne.
7 kommenttia:
Joo, en osta Hennes & Mauritzin tissiliivejä!
Ei vaan, muutaman kerran olen vältellyt jotain tuotetta ärsyttävän mainoksen takia. Yleensä näm tapaukset liittyvät televisiomainoksiin.
kyllähän noita kännykkäfeissareita on ollut jo vaikka kuinka kauan. "jokos sinulla on dna-liittymä?" "minkäslaisia puhelinlaskuja teille tulee?" jne.
päivystävät joko laiskasti lerhaillen tai standeilla kärkkyen mäkitorppien ja elisoidensa edessä.
mahdollisuus aggressioiden purkamiseen on siis helpompaa kuin uskotkaan, jopa kauppareissulla, oujeah!
Mun mielestä mainokset on ihan vitun jees. Luovaa meininkiä, hei. Siis eihän maailma menisi ikinä eteenpäin ilman markkinamiehiä.
Vrt:
http://www.carmex-kiss.de/index.php?meintanz=1207165577192
ninest123 09.14
louis vuitton, michael kors, longchamp outlet, louis vuitton outlet, michael kors outlet, prada handbags, ugg boots, ugg boots, burberry, tory burch outlet, michael kors outlet, burberry outlet online, nike free, nike air max, longchamp outlet, christian louboutin outlet, oakley sunglasses, michael kors outlet, uggs on sale, replica watches, ugg boots, prada outlet, longchamp, louis vuitton outlet, gucci outlet, louis vuitton, nike outlet, michael kors outlet, nike air max, tiffany and co, oakley sunglasses, oakley sunglasses, ray ban sunglasses, replica watches, michael kors outlet, tiffany jewelry, polo ralph lauren outlet, louboutin shoes, louis vuitton, jordan shoes, louboutin outlet, ray ban sunglasses, ugg boots, louboutin, polo ralph lauren outlet
louboutin pas cher, true religion outlet, coach outlet, coach outlet, true religion jeans, kate spade outlet, vanessa bruno, timberland, michael kors, kate spade handbags, ray ban pas cher, air force, nike blazer, lacoste pas cher, longchamp pas cher, michael kors, ray ban uk, nike free, coach factory outlet, michael kors, air jordan pas cher, hermes, burberry, north face, ralph lauren pas cher, coach purses, tn pas cher, true religion jeans, hollister, true religion jeans, oakley pas cher, air max, chanel handbags, nike roshe run, new balance pas cher, nike air max, lululemon, hollister pas cher, sac longchamp, vans pas cher, michael kors, converse pas cher, sac guess, north face, hogan
chi flat iron, nfl jerseys, north face outlet, abercrombie and fitch, mac cosmetics, north face outlet, herve leger, ralph lauren uk, bottega veneta, soccer jerseys, jimmy choo shoes, asics running shoes, beats by dre, mulberry, ghd, celine handbags, nike roshe, insanity workout, instyler, baseball bats, p90x workout, wedding dresses, vans shoes, nike roshe, lululemon, hollister, nike air max, longchamp, nike huarache, nike air max, giuseppe zanotti, babyliss, valentino shoes, nike free run uk, reebok shoes, ferragamo shoes, abercrombie and fitch, birkin bag, mcm handbags, nike air max, hollister, new balance, soccer shoes, mont blanc, nike trainers
pandora charms, coach outlet, louis vuitton, converse, lancel, ugg boots uk, links of london, karen millen, toms shoes, swarovski crystal, juicy couture outlet, louis vuitton, ralph lauren, nike air max, converse outlet, wedding dresses, michael kors outlet, michael kors outlet online, hollister, louis vuitton, ugg,uggs,uggs canada, pandora charms, replica watches, oakley, pandora jewelry, gucci, swarovski, bottes ugg, marc jacobs, pandora jewelry, louboutin, supra shoes, timberland boots, montre pas cher, louis vuitton, thomas sabo, juicy couture outlet, vans, ugg pas cher, ugg,ugg australia,ugg italia, doke gabbana outlet, michael kors handbags, ray ban, sac louis vuitton pas cher, hollister, iphone 6 cases
ninest123 09.14
Lähetä kommentti
Tilaa Lähetä kommentteja [Atom]
<< Etusivu